luni, 4 august 2025

Educația și provocările lumii contemporane. Noile educații

Educația și provocările lumii contemporane. Noile educații


Educația reprezintă un proces esențial de formare și dezvoltare a personalității umane, iar în contextul lumii contemporane, acest proces este supus unor multiple provocări și transformări. Trăim într-o societate aflată în continuă schimbare, în care dinamica tehnologică, globalizarea, crizele ecologice și sociale, dar și diversitatea culturală impun o reevaluare a rolului educației. Grădinița, ca prim nivel instituționalizat al educației, are responsabilitatea de a construi bazele unei educații centrate pe formarea omului de mâine: responsabil, empatic, echilibrat și adaptabil.


Provocările lumii contemporane în educația preșcolară

Printre principalele provocări cu care se confruntă educația preșcolară în contextul actual se numără:

1. Digitalizarea accelerată – Copiii intră în contact cu tehnologia de la vârste fragede. Deși utilizarea controlată a tehnologiei poate avea beneficii educaționale, există riscul dependenței și al reducerii dezvoltării relațiilor sociale directe.

2. Schimbările în structura familiei – Apariția familiilor monoparentale, migrația economică și diversitatea modelelor parentale impun adaptarea educației la noi realități familiale.

3. Creșterea diversității sociale și culturale – Incluziunea copiilor cu dizabilități sau din medii dezavantajate trebuie să fie un principiu activ în activitatea educatoarelor.

4. Problemele legate de sănătate mintală și emoțională – Copiii preșcolari pot manifesta anxietate, stres sau dificultăți emoționale, iar grădinița trebuie să le ofere siguranță afectivă și sprijin socio-emoțional.


Noile educații – răspunsuri la provocările contemporane

Pentru a răspunde acestor provocări, pedagogia contemporană propune „noile educații”, care completează educația tradițională și răspund nevoilor reale ale copilului și societății. Acestea trebuie integrate în demersul educațional zilnic din grădiniță, prin activități practice și jocuri.

1. Educația pentru mediu – Îi învățăm pe copii să respecte natura, să recicleze și să protejeze resursele. Activitățile de tip ecologic în grădiniță dezvoltă comportamente responsabile.

2. Educația pentru sănătate – Promovarea igienei, alimentației sănătoase și mișcării fizice contribuie la dezvoltarea armonioasă a copiilor.

3. Educația pentru cetățenie democratică și interculturală – Valorile toleranței, empatiei și cooperării se cultivă prin jocuri de rol, reguli de grup și povești.

4. Educația financiară timpurie – Se introduce prin jocuri simbolice, familiarizarea cu moneda, ideea de economisire sau troc.

5. Educația pentru siguranță și viață – Copiii învață comportamente sigure acasă, în comunitate sau în grădiniță.

6. Educația digitală – Deși utilizarea tehnologiei trebuie limitată la preșcolari, este important să dezvoltăm o atitudine responsabilă față de aceasta.


Rolul educatoarei

Educatoarea are un rol esențial în implementarea acestor educații, adaptând conținuturile la nivelul de dezvoltare al copilului. Prin activități integrate și prin crearea unui climat educațional sigur și stimulant, ea sprijină dezvoltarea globală a copilului. De asemenea, parteneriatul activ cu familia și comunitatea contribuie la succesul integrării noilor educații.


Concluzie

Educația în grădiniță nu mai poate fi desprinsă de realitățile lumii moderne. Integrarea noilor educații într-un mod ludic, coerent și adaptat vârstei este esențială pentru formarea unei generații capabile să se adapteze și să contribuie pozitiv la societate. Astfel, grădinița devine un spațiu de viață, de învățare și de formare a omului de mâine.


Bibliografie:

Cucos, C. (Coord.). (2021). Educația și noile educații. Iași: Editura Polirom.

Holdevici, I., & Crețu, C. (2019). Psihologia copilului preșcolar și educația timpurie. București: Editura Didactică și Pedagogică.

Ministerul Educației Naționale. (2019). Curriculum pentru educație timpurie (3–6/7 ani). București: Institutul de Științe ale Educației. https://www.edu.ro

Păun, E., & Potolea, D. (2002). Pedagogie. Fundamente teoretice și demersuri aplicative. Iași: Polirom.

UNESCO. (1996). Learning: The treasure within (Raportul Comisiei Internaționale pentru Educație în secolul XXI, condusă de Jacques Delors). Paris: UNESCO Publishing. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590

UNESCO. (n.d.). Education for Sustainable Development. Recuperat în mai 2025, de pe https://www.unesco.org/en/education/sustainable-development





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Mulțumesc pentru aprecieri! 🤗

Cum pregătim copilul pentru prima zi de grădiniță – Ghid pentru părinți

  Prima zi de grădiniță este un moment emoționant, dar și plin de provocări, atât pentru copii, cât și pentru părinți. Adaptarea la un mediu...